Neemt de consument het over?

Dat de ‘Consumerization of IT’ een trend is, dat is geen nieuws. Maar langzaam lijkt het wel of de focus op de consument het overneemt van de focus op de zakelijke gebruiker. Moeten wij ons daar zorgen over maken?
Het antwoord zal ik u alvast geven: nee! Maar dat vraagt wat verduidelijking.

Met de eerder aangekondigde komst van Windows 8 richtte softwaregigant Microsoft zich duidelijk op de consument. Windows 8 is volledig ‘touch’ georiënteerd, heeft allerhande handige integraties met social media en uitermate geschikt voor tablets. De strijd met ‘eeuwige’ concurrent Apple met de iPad speelt hierbij natuurlijk wel een rol. Toch is de ‘Apple’ voor de zakelijke gebruiker niet zo zuur. Windows 8 is een volledig nieuw opgebouwd besturingssysteem waarbij zakelijk gebruik absoluut centraal stond. Beveiliging en beheer van Windows 8 apparaten is beter dan elk besturingssysteem vandaag de dag beschikbaar in de markt. En voor wat ik ervan gezien heb zal dat ook nog een tijd zo blijven.
Toch gaan apparaat fabrikanten als Fujitsu, Samsung en Asus volop mee in de trend. Er komen in het najaar diverse tablet en tablet-achtige varianten op de markt, volledig geoptimaliseerd voor Windows 8. Hebben zij dan de zakelijke gebruiker uit het oog verloren?

Dan nog even terug naar Microsoft. Zij kondigde vandaag, 16 juli 2012, slechts een paar dagen na afloop van de Microsoft Worldwide Partner Conference (#WPC12) in Toronto de consumer preview van Office2013 aan. In de live webcast vanuit Florida liet Microsoft hele mooie dingen zien. Zoals de integratie met Skype als communicatiemiddel en standaard de opslag van documenten in de cloud (SkyDrive). Zakelijke gebruikers zullen wederom hun wenkbrauwen fronsen. Skype? Skydrive? Wat is er gebeurd met Microsoft Lync en Microsoft SharePoint? Wel, ik kan u geruststellen. In de zakelijke varianten van Office2013 is communiceren en ‘in de cloud’ opslaan van documenten net zo belangrijk, maar wel met gebruik van de zakelijke applicaties. Lync en SharePoint dus. De nieuwe Office variant, tot voor kort Wave15 genaamd, voor zakelijke toepassingen is bij de lancering niet uitgebreid aan bod gekomen, maar is wel voor download en test beschikbaar (Office365 ProPlus Preview).

Dan nu de verklaring voor mijn volmondige ‘nee’ op mijn eigen eerder gestelde vraag. Kijk, de moderne kenniswerker, en zeker de schoolverlaters, zijn gewend om altijd en overal te kunnen communiceren. Altijd en overal bij hun informatie te kunnen. Zij gebruiken hun sociale netwerken om informatie te verkrijgen en verstrekken. De moderne kenniswerker kiest voor de uit te voeren taak een apparaat dat daar naadloos bij aansluit. Soms een smartphone, soms een tablet en soms gewoon een ‘ouderwetse’ desktop computer. In alle gevallen wil deze professional wel een identieke ‘look and feel’ hebben. Microsoft en de genoemde apparaat fabrikanten spelen hier handig op in. Want dat wat je thuis gebruikt, gebruik je ook in de trein, op het vliegveld, op vakantie, in het café en ja, zelfs op kantoor. Dus is het vreemd dat bedrijven die innoveren in techniek zich primair richten op de consument?